125R/125GP

Klassen som jag kör i kallas 125 racer, samma klass som körs i Grand Prix VM. Man kan göra jämförelsen med bilar och då representerar GP-klasserna formelbilar. Dvs det är inte maskiner som baserar sig på någon gatgodkänd produkt, utan det är maskiner enbart lämpade och utvecklade för racing. Reglementet är väldigt fritt och har med tiden gett mycket raffinerade produkter som har enastående prestanda. Om vi gör en jämförelse med tävlingsbilar och tar medeltiden som det tar för olika ekipage att ta sig runt de banor som körs av alla klasserna (Anderstorp, Karlskoga, Falkenberg och Knutstorp):

Klass STCC Carrera Cup 125R
Snitt-tid 1:12,3 1:11,2 1:10,2

En 125 racer har alltså bättre prestanda än vad en STCC-bil eller en racepreppad Porsche. Detta trots att budgeten som krävs för att köra en 125R är en tiondel av vad som krävs för att hålla en STCC-bil rullande. Detta faktum glöms ofta, men motorcyklar har enastående prestanda speciellt när den sätts i relation till kostnaden.

Ovan ses "förstahojen", en Honda RS 125R av 2006 års modell, som har körts från och med säsongen 2007. Till den kan jag använda lite olika fjädrings och motoralternativ. Som motoralternativ kan standard Honda cylinder, topp, avgas- och tändsystem. Men på tävlingar används framförallt ett JHA RSV (FRS-anpassat) system med cylinder, topp, avgas- och tändsystem, där tändsystemet är växelspecifikt (en tänd och utmagringsinställning för varje växel). Men även ett Johan Luyten system med cylinder, topp och avgassystem används ibland ihop med JHA tändsystemet. På fjädringssidan är den uppdaterad med WP-dämpare. Ett komplett 29-kanalers dataloggsystem sitter på hojan där bland annat fjädringsrörelse (fram och bak), detonationer, avgastemp, trottel ... ... loggas.

Inför säsongen 2011 har en andrahoj införskaffats, framförallt för användning som regnhoj men även som reservhoj (se nedan). Även denna hoj är en Honda RS125R men med lite annan geometri på chassit och med Öhlins fjädringssystem (ursprungligen kördes denna motorcykel av Sveriges senaste GP-stjärna Johan Stigefelt).

Utan beklädnad och tank kan fordonets uppbyggnad studeras.

Ovan ses Yamahan som kördes under första säsongen i roadracing (första året körde jag med röd bakgrund för numret, vilket visar att man inte innehar elit-licens (gäller alla klasser)). Modellen heter TZ 125 och i dagsläget är denna modell inte konkurrenskraftig, därav införskaffades en Honda av nyare modell.